Майстерня вчителя
Педрада. Виступ.
Квітень 2019 р. Фурман Т. І.
Нові підходи до
навчання.
НУШ- від школи знань до школи компетентностей.
Прийом «Кубик Блума».
-
Чи доводилося Вам
гратися в дитинстві кубиками?
-
А ваші діти чи учні
конструювали з кубиків, припустимо, мости, будинки, замки?
-
А чи знаєте Ви, що
за допомогою кубиків діти можуть не лише будувати споруди, а й власні думки?
У мене є
звичайнісінький кубик. Це основний елемент для реалізації стратегії розвитку критичного мислення. Як я
знайомлю дітей з ним?
Кубик, діти, непростий,
Кубик, діти, чарівний,
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
Ігровий «Кубик
Блума» для Нової Української Школи – це нова розробка від «Всеосвіти»,
яка базується на підході американського вченого та психолога Бенджаміна Блума та спрямована на розвиток критичного мислення в учнів початкових
класів. Кубик Блума – універсальний.
Його можна
використовувати на будь-якому уроці. Він унікальний тим, що дозволяє формулювати питання
самого різного характеру.
За допомогою
кубування ви можете разом із учнями цілісно описати будь-яку тему, розглянути
конкретний предмет чи явище. Наприклад, на уроках української мови можна
створювати тексти-описи або тексти-міркування, а на уроках з інших дисциплін –
досліджувати математичні поняття чи об’єкти природи. Кубик варто
використовувати, щоб узагальнити чи систематизувати знання, а також виявити
«темні місця», щоб дитина запитала себе: « Чому я про це нічого не знаю?!» І
почала шукати відповідну інформацію. Здобувачу освіти пропонують не готові
знання, а проблему. А він, використовуючи свій досвід і знання, повинен
знайти шляхи вирішення цієї проблеми. Для виготовлення кубика знадобиться
звичайний паперовий кубик, на гранях якого зазначені такі питання:
Назви Чому Поясни Поділись Придумай Запропонуй. Запитання можуть починатися саме з цього слова.
Для початку використання даного прийому
для шестирічних дітей краще розпочати цю роботу із трьох граней, а інші зробити
красивими і незвичними. На кожній грані замість слів яскраві малюнки, за якими
можна наздогадатися про їх призначення. Скажімо, тема «Сонце»: Грань 1.Опиши
Сонечко. 2. Грань «Сонечко та Дощик» (Порівняйте Сонечко та Дощик).3. Грань
«Веселе Сонечко і Сумне» (Назвіть аргументи: добре чи недобре, коли постійно
світить Сонечко? Для кого і кому потрібне Сонце?)
Ось кубик до
теми «Професії», які діти виготовляли у 1 класі самі за розгорткою, де відразу
вказані запитання, які допомагають формувати напрямок їхнього мислення. Кубування – це
метод навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми. Такий прийом створює
в класі атмосферу співпраці, порозуміння та доброзичливості. Давайте перевіримо, як працює наш кубик. Для активізації розумової діяльності пропоную
відгадати загадку.
«Я
є те, що пливе і ллється,
Іноді
невидимим здається.
Бува,
як скло, крихка й тверда
Звичайна, підкажіть, …
(вода)»
-
Отже, працюємо над темою «Вода» (урок природознавства).
Кидаємо кубик. Випала грань «Чому?»
-
Чому
вода така безцінна?
-
Уявіть, що ви – справжні детективи. Тому ваше
завдання знайти відповідь на питання: Куди щезає вода?
-
Чому
треба економити воду, якщо її так багато на Землі?
Переглянувши
відео з Ютубу про те, як зникає вода на
Землі, які у нас бувають кризові ситуації, учні зможуть відповісти на дане
питання.
-
А чи зможете ви відповісти на питання
Кубика, пов’язане з темою «Вода», наприклад, на уроці математики? Чи
навколишнього світу? Давайте спробуємо.
-
Де у вашій родині використовують воду? (Миття
посуду, рук,прибирання, прийом душу).
Дітям
надається інформація: Куди ми витрачаємо воду?
1.
П’ятихвилинний душ - 15-19 літрів води.
2. 10
хвилинний душ - 30- 38 л води
3. 20хв.
– ий душ - 60-70 л води
4.
Для ручного миття посуду - 38 л води.
У
вас випала, наприклад, грань «Запропонуй».
Запропонуйте, як можна зекономити
воду? (Не приймати 20-хв. Душ, мити посуд не під проточною водою). Як ви
думаєте, чи відчутна буде економія? Звернення:
Вода – це життя! Бережи воду!
«Поясни» . Ти дійсно думаєш, що якщо
почати економити воду вдома у твоїй родині, то можна буде зекономити воду на
Землі?(Або: Ти впевнений, що зекономивши воду вдома, в родині, можна
зекономити її на Планеті Земля?)
«Поділися». Питання цього блоку призначені для активізації розумової
діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати
значимість отриманих відомостей.
-Чи
може ваша родина заощаджувати воду? Як?
Яким чином? (Прийом душу, бо менше використовується води, ніж набрати
повну ванну).
Таким чином, відповідаючи на запитання Чарівного кубика,
аналізуючи його завдання, ми розкрили з
різних сторін тему «Вода».
Проводячи уроки такого типу, ми зацікавлюємо школярів предметом, формуємо активну життєву позицію, розвиваємо творчі здібності.
Якщо діти кидають кубик і декілька разів випадає якась
грань. Що робити? Для цього, готуючись до уроку, вчитель заздалегідь готує від
двох до чотирьох запитань одного блоку. Продовжуючи тему «Вода», у блоці питань
«Чому?» можна задати слідуюче питання: Чому вода може бути і другом і ворогом?
Займіть одну із позицій: 1група- друг, 2гр. –ворог.
-Чому вода на нашій планеті й досі не випарувалась?
Припустимо випадає блок
«Придумай».
-
Придумайте історію
про подорож Краплинки….
На червоній Троянді жила маленька Краплинка…
У дитинстві ми будуємо будинки з кубиків. А
тепер ми можемо навчати учнів критично розмірковувати і будувати власні думки
за допомогою кубика Блума.
Тож, використовуйте,
застосовуйте даний прийом. Він допоможе вам створити в класі атмосферу
співпраці, порозуміння та доброзичливості. Ми зацікавлюємо школярів предметом,
формуємо активну позицію, розвиваємо творчі здібності.
Коментарі
Дописати коментар