Майстерня вчителя


Педрада.  Виступ.    Квітень 2019 р.  Фурман Т. І.
Нові підходи до навчання.
НУШ- від школи знань до школи компетентностей.
Прийом «Кубик Блума».
-         Чи доводилося Вам гратися в дитинстві кубиками?
-         А ваші діти чи учні конструювали з кубиків, припустимо, мости, будинки,  замки?
-         А чи знаєте Ви, що за допомогою кубиків діти можуть не лише будувати споруди, а й власні думки?
   У мене є звичайнісінький кубик. Це основний елемент для реалізації стратегії розвитку критичного мислення. Як я знайомлю дітей з ним?
Кубик, діти, непростий,
                                              Кубик, діти, чарівний,
Він доріжку прокладає,
                                              Знання ваші перевіряє.
      Ігровий  «Кубик Блума» для Нової Української Школи  – це нова розробка від «Всеосвіти», яка базується на підході американського вченого та психолога Бенджаміна Блума та спрямована на розвиток критичного мислення в учнів початкових класів. Кубик Блума – універсальний.
Його можна використовувати на будь-якому уроці. Він унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру.


     За допомогою кубування ви можете разом із учнями цілісно описати будь-яку тему, розглянути конкретний предмет чи явище. Наприклад, на уроках української мови можна створювати тексти-описи або тексти-міркування, а на уроках з інших дисциплін – досліджувати математичні поняття чи об’єкти природи. Кубик варто використовувати, щоб узагальнити чи систематизувати знання, а також виявити «темні місця», щоб дитина запитала себе: « Чому я про це нічого не знаю?!» І почала шукати відповідну інформацію. Здобувачу освіти пропонують не готові знання, а проблему. А він, використовуючи свій досвід і знання, повинен знайти шляхи вирішення цієї проблеми. Для виготовлення кубика знадобиться звичайний паперовий кубик, на гранях якого зазначені такі питання:  
Назви  Чому  Поясни Поділись  Придумай Запропонуй. Запитання можуть починатися саме з цього слова.


Для початку використання даного прийому для шестирічних дітей краще розпочати цю роботу із трьох граней, а інші зробити красивими і незвичними. На кожній грані замість слів яскраві малюнки, за якими можна наздогадатися про їх призначення. Скажімо, тема «Сонце»: Грань 1.Опиши Сонечко. 2. Грань «Сонечко та Дощик» (Порівняйте Сонечко та Дощик).3. Грань «Веселе Сонечко і Сумне» (Назвіть аргументи: добре чи недобре, коли постійно світить Сонечко? Для кого і кому потрібне Сонце?)





Ось кубик до теми «Професії», які діти виготовляли у 1 класі самі за розгорткою, де відразу вказані запитання, які допомагають формувати  напрямок їхнього мислення. Кубування – це метод навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми. Такий прийом створює в класі атмосферу співпраці, порозуміння та доброзичливості. Давайте перевіримо, як працює наш кубик.  Для активізації розумової діяльності пропоную відгадати загадку.
«Я є те, що пливе і ллється,
Іноді невидимим здається.
Бува, як скло, крихка й тверда
Звичайна, підкажіть, … (вода)»
-         Отже, працюємо над темою «Вода» (урок природознавства). Кидаємо кубик. Випала грань «Чому?»





-         Чому вода така безцінна?
-         Уявіть, що ви – справжні детективи. Тому ваше завдання знайти відповідь на питання: Куди щезає вода?
-         Чому треба економити воду, якщо її так багато на Землі?
Переглянувши  відео з Ютубу про те, як зникає вода на Землі, які у нас бувають кризові ситуації, учні зможуть відповісти на дане питання.
-         А чи зможете ви відповісти на питання Кубика, пов’язане з темою «Вода», наприклад, на уроці математики? Чи навколишнього світу? Давайте спробуємо.
-         Де у вашій родині використовують воду? (Миття посуду, рук,прибирання, прийом душу).
Дітям надається інформація: Куди ми витрачаємо воду?
1.     Пятихвилинний душ          - 15-19 літрів води.
2.     10 хвилинний душ                - 30- 38 л води
3.     20хв. – ий  душ                      - 60-70 л води
4.     Для ручного миття посуду   - 38 л води.
У вас випала, наприклад, грань «Запропонуй».  Запропонуйте, як можна зекономити воду?  (Не приймати 20-хв. Душ,  мити посуд не під проточною водою). Як ви думаєте, чи відчутна буде економія? Звернення: Вода – це життя! Бережи воду!
«Поясни» . Ти дійсно думаєш, що якщо почати економити воду вдома у твоїй родині, то можна буде зекономити воду на Землі?(Або: Ти впевнений, що зекономивши воду вдома, в родині, можна зекономити її на Планеті Земля?)
«Поділися». Питання цього блоку призначені для активізації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей.
-Чи може ваша родина заощаджувати воду? Як?  Яким чином? (Прийом душу, бо менше використовується води, ніж набрати повну ванну).
Таким чином, відповідаючи на запитання Чарівного кубика, аналізуючи його завдання,  ми розкрили з різних сторін тему «Вода».
Проводячи уроки такого типу, ми зацікавлюємо  школярів предметом, формуємо   активну життєву позицію, розвиваємо  творчі здібності.
Якщо діти кидають кубик і декілька разів випадає якась грань. Що робити? Для цього, готуючись до уроку, вчитель заздалегідь готує від двох до чотирьох запитань одного блоку. Продовжуючи тему «Вода», у блоці питань «Чому?» можна задати слідуюче питання: Чому вода може бути і другом і ворогом? Займіть одну із позицій: 1група- друг, 2гр. –ворог.
-Чому вода на нашій планеті й досі не випарувалась?
Припустимо випадає блок «Придумай».
-         Придумайте історію про подорож Краплинки….
На червоній Троянді жила маленька Краплинка…
         У дитинстві ми будуємо будинки з кубиків. А тепер ми можемо навчати учнів критично розмірковувати і будувати власні думки за  допомогою кубика Блума.
         Тож, використовуйте, застосовуйте даний прийом. Він допоможе вам створити в класі атмосферу співпраці, порозуміння та доброзичливості. Ми зацікавлюємо школярів предметом, формуємо активну позицію, розвиваємо творчі здібності.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Година спілкування "Дружний клас".